Studiehandledning på modersmålet är en viktig resurs för att stödja elever i deras språkutveckling och inlärningsresa. Här utforskar vi vilka rättigheter och regler som gäller för studiehandledning på modersmålet i Sverige.
Vem har rätt till Studiehandledning på Modersmålet?
Alla elever som behöver det har rätt till studiehandledning på sitt modersmål, oavsett om de är nyanlända eller ej. Detta gäller för elever i:
- Grundskolan
- Anpassade grundskolan
- Specialskolan
- Sameskolan
- Gymnasieskolan
- Anpassade gymnasieskolan
[Källor: 5 kapitlet 4 § skolförordningen och 9 kapitlet 9 § gymnasieförordningen]
Förstärkt Rätt för Nyanlända Elever
Vissa nyanlända elever har en förstärkt rätt till studiehandledning på modersmålet, särskilt de som tagits emot i högstadiet och vilkas kunskaper har bedömts. Denna stödinsats syftar till att hjälpa dem uppfylla betygskriterierna.
[Källor: 3 kapitlet 12 i § skollagen]
Ingen Tidsbegränsning
Det finns ingen begränsning av hur länge eller i vilken omfattning en elev kan få studiehandledning på modersmålet. Elevens behov är det som ska styra insatsen.
[Källor: 3 kapitlet 12 i § skollagen, 5 kapitlet 4 § skolförordningen och 9 kapitlet 9 § gymnasieförordningen]
Studiehandledning på Andra Språk
En elev kan få studiehandledning på ett annat språk än sitt modersmål om eleven tidigare undervisats på det språket och det finns särskilda skäl. Det kan vara elevens starkaste skolspråk, vilket är det språk eleven bäst utvecklar sina kunskaper på.
[Källor: 3 kapitlet 12 i § skollagen, 5 kapitlet 4 § skolförordningen och 9 kapitlet 9 § gymnasieförordningen]
Studiehandledning på Svenska
Om svenska bedöms vara elevens starkaste skolspråk kan studiehandledningen ges på svenska, särskilt efter några år i det svenska skolsystemet. Detta gäller både nyanlända elever och andra elever som skolan bedömer det lämpligt för.
[Källor: 3 kapitlet 2, 5-9 och 12 i §§ skollagen samt proposition 2017/18:194, s. 39 och 93]
Extra Anpassningar eller Särskilt Stöd?
Studiehandledning på modersmålet kan vara en extra anpassning eller särskilt stöd beroende på hur omfattande insatsen är och elevens behov. För nyanlända elever i högstadiet med förstärkt rätt till studiehandledning ska insatsen inte hanteras inom ramen för särskilt stöd och dokumenteras i ett åtgärdsprogram.
[Källor: 3 kapitlet 5-9 och 12 i §§ skollagen samt proposition 2017/18:194, s. 38]
Inte Alltid en Stödåtgärd
Studiehandledning på modersmålet kan också ges som ledning och stimulans för att elever ska nå längre i sin kunskapsutveckling, inte bara som stödåtgärd.
[Källa: Kommentarer till Skolverkets allmänna råd om arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram, s. 8]